تفاوت هاي هوش تجاري و آناليز اطلاعات
تصميمات داده محور، بخش مهمي از راه اندازي يك تجارت هستند. علاوه بر آن رسيد هاي فروش، روند خريد، جدول زماني توليد يا موقعيت مكاني مشتريان، جمع آوري داده هايي در مورد كسب و كارتان، براي برنامه ريزي استراتژيك نيز بسيار مهم است.
هوش تجاري و آناليز داده ها هر دو از ديتا يا داده هاي شركت شما براي ترسيم فرصت هاي مالي نيز استفاده مي كنند. با اين اين تفاوت كه هر كدام اين كار را به روش هاي مختلف انجام مي دهند. در اين مقاله تفاوت ها و شباهت هاي بين هوش تجاري و آناليز داده ها را بررسي خواهيم كرد.
هوش تجاري چيست ؟
هوش تجاري كه گاهي اوقات به اختصار BI ناميده مي شود، توضيح مي دهد كه يك كسب و كار چگونه داده ها را جمع آوري، به معياري مفيد تبديل مي كند و در نهايت چگونه از آن معيار ها براي تصميم گيري نهايي استفاده كند. هدف هوش تجاري استفاده از ارقام و آمار، براي شناسايي زمينه هاي موفقيت و بهبود است. با جمع آوري داده ها در مورد نحوه عملكرد شركت در طول تاريخ، صاحبان مشاغل مي توانند مدل هاي تحليلي را به كار ببرند كه عملكرد يك شركت را به صورت بصري نيز نشان مي دهد. مشاهده داده ها در اشكال مختلف مي تواند به درك و بينش عميق تر نيز منجر شود. وجود مدل هاي مختلف داده در دسترس نيز مي تواند اشتراك گذاري اطلاعات را با stakeholder يا ذينفعان خارجي نيز آسان تر كند.
هوش تجاري نشان دهنده اقداماتي است كه يك كسب و كار براي سرمايه گذاري روي داده هاي خود انجام مي دهد. اما مي تواند به ابزار هاي خاصي كه يك كسب و كار براي جمع آوري آن داده ها استفاده مي كند نيز اشاره كند.
جمع آوري و تبديل داده هاي خام به شكلي معنادار براي بسياري از كسب و كار ها نيز اولويت بالايي دارد. بنابراين ابزارهاي نرم افزاري متنوعي براي كمك به اين فرايند و پروسه وجود دارد. اين ابزارها اغلب رابط ها و داشبورد هاي كاربر پسندي را ارائه مي دهند كه به شما امكان مي دهند به راحتي بهره وري و روند داده هاي خود را تحت نظر داشته باشد و تا حد زيادي بر آنها نظارت كنيد.
منظور از آناليز اطلاعات چيست ؟
تجزيه و تحليل اطلاعات يا داده ها اصطلاحي است كه طيف وسيعي از اقدامات مربوط به تبديل داده ها به اطلاعات قابل اجرا را دربر مي گيرد. در دنياي تجارت، ممكن است متخصصان از دو اصطلاح آناليز داده و آناليز تجاري جا به جا و يا به جاي يكديگر استفاده كنند.
آناليز تجاري يا كسب و كار صرفا يك دسته از آناليز داده ها است كه به طور خاص به نحوه استفاده كسب و كار ها از داده ها براي ايجاد مدل هاي پيش بيني نيز اشاره دارد. شركت هايي كه از تجزيه و تحليل داده ها استفاده مي كنند اين كار را براي برنامه ريزي آينده خود نيز انجام مي دهند.
تجزيه و تحليل داده ها در درجه اول تمريني براي پيش بيني نياز هايآينده يك شركت است.نمونه اي از نحوه استفاده يك شركت از آناليز داده ها، شناسايي روند هاي داده هاي گذشته براي برنامه ريزي به تعداد مورد نياز براي همگام شده با تقاضا در سه ماه آينده است.
براي مثال شركتي كه لباس هاي زمستانه مي فروشد، ممكن است متوجه افزايش فروش هر سال در ماه هاي آبان و دي شود. مي تواند از اين داده ها براي پيش بيني ميزان موجودي مورد نياز در سال جاري نيز استفاده كند.
جهت مطالعه اين مقاله كاربردي بر روي اين لينك كليك كنيد.
برچسب: ،
ادامه مطلب